divendres, 30 de novembre del 2012

COBERTURA DE LA VIA, novetat aparegudes a la premsa avui


Adif redactarà el projecte per ampliar la cobertura de la via fins al pont de Moja, a Vilafranca | l
lafura.cat
 
 
 
Alguna cosa s’ha començat a moure a l’Adif, l’organisme ferroviari estatal, que després de fer una mala cobertura de la via a Vilafranca d’anys i de mirar cap un altre costat davant les queixes, acaba de licitar el contracte per ampliar la cobertura de la via fins al pont de Moja.
Amb una lentitud exasperant, molt de mica en mica, el mastodòntic organisme que depèn del Ministeri de Foment i que s’encarrega de les obres ferroviàries a l’Estat, va movent fitxa. Primer va posar pantalles acústiques davant l’escola de la Girada, on calia interrompre la classe, en algunes aules, cada vegada que passava un TGV. Després va tapar esquerdes en edificis (76, en total) afectats per les vibracions causades per les obres i pel pas de trens; abans, durant molt de temps, havia negat que fos culpa seva i ho va minimitzar tant com va poder, fins que es va fer prou evident la seva responsabilitat i no s’hi va poder negar més. En tercer lloc, va reduir les vibracions de la zona coberta, amb el canvi d’alguns amortidors de sota els rails, que havien estat col·locats a mode d’experiment, i que no havien funcionat. De la neteja de la zona coberta i els seus entorns, se n’ha hagut de fer càrrec subsidiàriament l’Ajuntament.
Ara, pràcticament un any després de la tercera audiència pública sobre el cobriment de la via, en què es va constatar que no s’havia avançat prou, l’Adif informa que d’acord amb el compromís adquirit pel seu president Enrique Verdeguer amb l’alcalde de Vilafranca, Pere Regull, ha licitat un contracte per a la redacció del projecte d’ampliació de la cobertura de la via des del tram final cobert fins ara, fins al pont de Moja.
Els estudis tècnics demostren que en aquella zona els sorolls que causen el pas de trens, tant TGV com mercaderies, de nit supera de molt el límit permès per la legislació sobre contaminació acústica. Adif plantejava aixecar pantalles per tapar el soroll dels blocs; també havia plantejat mesures inversemblants, que els haurien sortit barates, com posar doble vidre a totes les cases.
Hi ha un mandat de ple de l’Ajuntament de Vilafranca, acordat per unanimitat, de presentar un recurs contenciós administratiu contra l’Adif perquè arregli els problemes de sorolls al tram final del passeig de la via. Però l’alcalde, tot i el mandat de ple, i d’haver-hi votat a favor, s’ha resistit a tirar-lo endavant, amb l’argument de què val més negociar i aconseguir una integració urbana completa, amb el cobriment sencer del tram final, que no pas que aixequin una paret que tapi el soroll, compleixi la llei, però quedi com el mur de les lamentacions.
Val a dir que el primer cop que des de l’Adif es van comprometre, de paraula, a cobrir aquest tram, va ser al febrer de 2011; han passat, doncs, gairebé dos anys, des que les paraules s’han convertit en un document oficial, la licitació de la redacció del projecte, per un import de 227.432 euros (IVA inclòs). La nova cobertura, que quan governava el PSC a Vilafranca sempre havia dit que era impossible, afectarà un tram de 225 metres, tant sobre l’ample de via europeu com en la línia de Rodalies.
L’ampliació de la cobertura de la via anirà lligada, segons la nota de premsa emesa per Adif, amb la redacció d’un conveni nou, com sempre ha reclamat l’alcalde Pere Regull, que inclourà fer aquesta obra, quina part pagarà l’Ajuntament, i quina el govern de l’Estat.

1 comentari:

  1. Una noticia molt important tan pel nostre barri com per Vilafranca. Caldrà seguir-la de prop per evitar que noimés quedi amb paraules.

    ResponElimina